Inleiding
In dit memorandum willen wij nader ingaan op de fiscale
aspecten van de auto van de zaak. Wij behandelen de gevolgen van een en ander
voor degenen die opbrengsten uit onderneming of arbeid genieten. Gezien de
tendensen van de laatste jaren in de autowereld, staan wij in dit memorandum
ook uitgebreid stil bij de aspecten van leasing.
Wettelijke terminologie
Voordat wij nader ingaan op de fiscale aspecten van een en
ander, is het van belang stil te staan bij de vraag wat onder een
“personenauto” moeten verstaan. De wet brengt een breed scala aan auto’s onder
dit begrip. Het gaat hier om elk automobiel dat bestemd is voor personen- en/of
goederenvervoer. Niet alleen de traditionele personenwagen, maar ook de
terreinwagen en de pickup worden aangemerkt. Centraal staat het privégebruik
van een auto door een belastingplichtige die opbrengsten uit arbeid of uit
onderneming heeft.
Opbrengst uit onderneming
De regeling voor betreft de personenauto ingeval sprake is
van opbrengst uit onderneming valt in twee delen uiteen. Wanneer de auto tot
het ondernemingsvermogen behoort, wordt 15% van de nieuwwaarde van de auto,
inclusief de omzetbelasting en de invoerheffingen, als privégebruik aangemerkt.
Dit forfaitaire bedrag wordt bij de winst geteld.
Wordt daarentegen de auto van de zaak niet het
ondernemingsvermogen gerekend, maar tot het privévermogen dan wordt eveneens
15% als privégebruik aangemerkt. Met dit verschil dat er nu geen bijtelling
plaatsvindt, maar dat 15% van de totale gemaakte kosten niet voor aftrek in
aanmerking komt.
Tegenbewijs is mogelijk, zij het moeilijk. De ondernemer kan
onder de regeling uitkomen wanneer hij aantoont dat de auto in het geheel niet
voor privédoeleinden is gebruikt. Een gedeeltelijk aanpassing is niet mogelijk.
Het is of niets of 15%. Hierbij wordt woon-werkverkeer helaas als privégebruik
aangemerkt.
Een
cijfervoorbeeld: Auto, waarde incl. Naf
60.000,--;
-indien de auto tot het
ondernemingsvermogen behoort wordt Naf 9.000,-- (15% van de waarde) als
privégebruik bij de winst geteld;
-indien de auto tot het
privévermogen behoort en de totale kosten in een jaar Naf 20.000,-- bedragen,
mag een bedrag van Naf 20.000,-- minus Naf 3.000,-- (15% van de kosten) is Naf
17.000,-- op de winst in mindering worden gebracht.
Opbrengsten uit arbeid
Heeft de werkgever een auto aan de werknemer ter beschikking
gesteld, de zogenaamde auto van de zaak, dan wordt eveneens 15% van de
nieuwwaarde van de auto inclusief de omzetbelasting en de invoerheffingen als
privégebruik aangemerkt. Immers het ter beschikking stellen van een auto wordt
beschouwd als loon in natura. Dit forfaitaire bedrag vormt een bijtelling voor
wat betreft de opbrengsten uit arbeid.
Geregeld is de belastingplichtige in dergelijke situaties
een zekere vergoeding voor privégebruik verschuldigd aan de werkgever of de
benzinekosten voor de privékilometers komen voor rekening van de
belastingplichtige zelve. Deze kosten kan de belastingplichtige in mindering
brengen op het hierboven voorgestelde forfaitair bedrag. Meer dan het
forfaitaire bedrag kan echter niet in mindering worden gebracht.
Overigens is er ook hier sprake van een gelijke
tegenbewijsregeling. Kan de belastingplichtige aantonen dat de auto in het
geheel niet voor privé doeleinden wordt gebruikt, is de autokostenfictie niet
van toepassing. Waarbij ook hier geldt dat woon-werkverkeer als privégebruik
wordt aangemerkt.
Leasing
In beginsel zijn de fiscale consequenties met betrekking tot
het forfait van 15% voor de waardering van privégebruik voor wat betreft
geleasde auto’s gelijk aan hetgeen wij zojuist hierboven hebben opgemerkt. Er
zijn echter een aantal nadere opmerkingen te plaatsen. Wij spreken hierbij dan
met name over de operational lease. Deze leasevariant kan worden vergeleken met
huur. Dit betekent dat de geleasde automobielen niet als vermogensbestanddeel
op de balans behoeven te worden opgenomen en dat gelijk aan huur, wel de
leasetermijnen als kostenpost kunnen worden opgevoerd. Dit geldt zowel voor de
ondernemer in de inkomstenbelasting als de N.V. in de winstbelasting.
No comments:
Post a Comment