June 26, 2026

VETERANENDAG 27 juni 2026

 Zo-even zag ik voorbij komen dat morgen in Nederland veteranendag wordt gevierd. Veteranen zijn mensen werkzaam bij defensie die actie hebben gezien. Dat zijn dus mensen die in beginsel dingen hebben ervaren die wij in de burgermaatschappij nooit hebben meegemaakt en ook niet willen meemaken. Je praat over mariniers die, voor observatie, wekenlang aan een bergwand in voormalig Joegoslavie hebben gehangen. mensen die actie hebben gezien in Afghanistan en ga maar door.


Velen daarvan hebben van Curacao hun thuis gemaakt. En velen daarvan zijn heel slecht voorgelicht door defensie over hun fiscale positie op Curacao. De algemene opmerking was: "Alle heffing is toegewezen aan Nederland". Helaas is deze sweeping statement vaak niet waar. Als men bijvoorbeeld ging werken op Curacao of een tweede huis ging verhuren viel op deze sweeping statement een boel te nuanceren. Ik zal nooit vergeten dat ik ooit een gepensioneerde marinier huilend tegenover mij had vanwege zijn Curacaose fiscale problemen.

Wij hebben toen maar besloten om voor deze helden een veteranentarief te introduceren. Dat kost ons geld maar vergeleken wat deze mannen en vrouwen voor hebben betekend is het de moeite waard of in goed papiamento "bale peno".

TOKAJ!

 Ben een verhaal aan het lezen over verliesverrekening en wat mogelijke fiscale strubbelingen daaromheen. In de zoektochten kwam ik een artikel tegen van Advocaat-Generaal Wattel. De heer Wattel in zijn functie adviseert de Hoge Raad bij het doen van uitspraken. Onze Curacaose stagiaire stond mee te lezen. Ik zie tegen haar dat de heer Wattel mijn tokaj is. Zij kende dat woord niet. Mijn Curacaose echtgenote evenmin en de Curacaose secretaresse van een van onze kantoorgenoten evenmin. Als ik procedeer in belastingzaken zit ook vaak tegenover een rechter die een tokaj van mij is. Ik weet vrij zeker dat deze laatste tokaj aan een bekende Hongaarse dessertwijn denkt als hij dit woord voorbij ziet komen.


Tokaj betekent naamgenoot in het papiamento. Het moet wel een tamelijk oud woord zijn als ik het -niet geboren op Curacao- het kent en Curacaoenaars blijkbaar niet.

Enfin, goed weekend voor alle lezers.

June 25, 2026

GEEN BEZWAAR; GEEN GELD TERUG

Ingezetenen van Curacao die aandelen houden in een Curacaose Beleggingsvennootschap doen er goed aan om dit artikel te lezen dat vandaag verscheen op nu.nl:

 https://www.nu.nl/economie/6400709/mensen-die-geen-bezwaar-maakten-tegen-box-3-heffing-krijgen-geld-niet-terug.html


Wat wil het geval? Indien u dus aandeelhouder bent van een dergelijke vennootschap en ingezetene bent van Curacao dient u bij het doen van uw aangifte inkomstenbelasting een fictief rendement aan te geven. Tot 1 augustus 2025 werd dat fictief rendement op 4 procent gesteld, vanaf die datum bedraagt het echter 10 procent. Dat lijkt mij een stevig rendement dat in de praktijk veelal niet haalbaar zal blijken.

In Nederland kent men voor de inkomstenbelasting een boxen systeem met drie boxen. Ik ben al heel lang weg uit Nederland maar naar ik begrijp wordt in box 1 tegen progressief tarief het wonen en werken belast, in box 2 vindt aanmerkelijk belang heffing plaats en in box 3 wordt fictief geheven over opbrengsten van vermogen. Bij invoering van dit systeem begin deze eeuw vond iedereen die box 3 fantastisch omdat het fictief rendement in box relatief laag was en de economie goed draaide. In 2008/2009 draaide dat om vanwege een wereldwijde economische crisis. In latere jaren ging men protesteren tegen de hoogte van het fictieve rendement. Dat werd in beginsel gedaan op basis van het bepaalde in het eerste protocol bij artikel 1 van het EVRM (Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens) en die protesten blijken succesvol.

Mijn verwachting is daarom dat protesten tegen een 10 procent rendementsheffing in Curacao ook succesvol zullen zijn. Dus mocht u in een dergelijke situatie verkeren en u ontvangt aanslagen over 2025 en volgende jaren is mijn advies om altijd bezwaar aan te tekenen (of ons kantoor even bellen uiteraard zodat wij dit kunnen verzorgen) omdat nu blijkt dat alleen de bezwaarmakers mogelijke beschermd gaan worden.




April 03, 2026

OVERWEEGT U TE EMIGREREN NAAR CURACAO

 Overweegt u te emigreren van Nederland naar Curaçao?

Voorkom fiscale verrassingen – en benut kansen.
Een emigratie naar Curaçao is méér dan verhuizen naar de zon. Het is een juridisch en fiscaal traject waarin één verkeerde stap grote gevolgen kan hebben voor uw vermogen, onderneming en toekomstige belastingpositie.
Als senior fiscaal jurist begeleid ik (mr. Michiel van der Pol) particulieren en ondernemers bij hun emigratie van Nederland naar Curaçao – van de eerste planning tot en met de daadwerkelijke vestiging.
Ik help u onder meer met:
• het voorkomen van een onnodige of te hoge conserverende aanslag
• de juiste fiscale structurering van uw vermogen en onderneming
• het zorgvuldig vaststellen van uw fiscale woonplaats
• de afstemming tussen het Nederlandse en het Curaçaose belastingstelsel
• praktische begeleiding bij de communicatie met de Belastingdienst





Mijn aanpak is persoonlijk, strategisch en volledig gericht op uw situatie. Geen standaard emigratie-checklist, maar maatwerk dat aansluit bij uw plannen, uw gezin en uw onderneming.
Denkt u serieus na over emigratie naar Curaçao?
Laat u dan vooraf adviseren – niet pas wanneer de aanslagen al zijn opgelegd.
Ik nodig u graag uit voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek om te bespreken welke fiscale aandachtspunten voor ú van belang zijn en hoe u uw emigratie fiscaal zorgvuldig én toekomstbestendig kunt inrichten.
Stuur een mail naar michiel@tax4you.nl of stuur een app naar +611333725 of naar peter.muller@mullertax.com of appen naar +59996942852

April 01, 2026

UBO REGISTRATIE EN DE BOETE

 Een client belde wat verontrust op. Het was hem ontschoten om voor zijn werkmaatschappij een zogenaamde UBO registratie bij de Kamer van Koophandel in te dienen. Ik vermoed dat hij dacht dat zijn echtgenote daarvoor zorg zou dragen.

Enfin, hij ontving van het Ministerie van Financien een zogenaamde Boetebeschikking. Niet mals overigens; de boete bedraagt maar liefst Cg 10 mille.

Dus wat nu. Na doornemen van de relevante wetgeving in de Algemene Landsverordening Landsbelastingen, het Landsbesluit UBO-registratie en het Boetebeleid UB)-registratie kwam ik tot de voorlopige conclusie dat er iets niet klopt. In mijn beleving is een goede fiscalist onderhevig aan een constante staat van twijfel en met name aan zichzelf. Met die gedachte in het achterhoofd heb ik twee hoogleraren benaderd om mijn mening te toetsen en zonodig aan te vullen.



Dat bleken zeer hoopgevende gesprekken zodat ik meteen in de pen ben geklommen om een bezwaarschrift te schrijven. In het voorliggende geval is de boete-beschikking echter gedateerd op een datum die twee weken in de toekomst ligt dus ik heb voldoende tijd om aan het bezwaarschrift te schrijven.

Uiteraard zullen wij ook graag andere partijen bijstaan om dergelijke boete-beschikkingen aan te vechten.

February 08, 2026

VERENIGING VAN EIGENAREN; EEN OBSERVATIE

 Ons kantoor bevindt zich aan de Schouwburgweg in de wijk Gaito. Tegenover ons kantoor is sedert enige jaren het Kas di Korte gevestigd. "Kas di Korte" laat zich vertalen als "Huis van de Rechtbank". Zowel in eerste aanleg als tweede-, procedeert men in dat gebouw.

Een klein beetje verder naar het westen verwordt de Schouwburgweg tot Fergusonweg. Aan de Fergusonweg bevindt zich het advocatenkantoor van Mirto Murray. In dat kantoor werkt ondere andere mevr. mr. Sabine Anthonio. In bijlage bij de Amigoe (de Napa) stond afgelopen zaterdag een bijdrage van mevrouw Anthonio. Het artikel ging over juridische kwesties omtrent Verenigingen van Eigenaren. Dergelijke verenigingen ontstaan in zijn algemeenheid door het opsplitsen van een kavel in appartementsrechten. Mevrouw Anthonio heeft een zeer helder en prettig kort artikel geschreven.



Ik wil daar iets aan toevoegen voor degenen die geinteresseerd zijn in de koop van een onroerend goed waarbij zij geconfronteerd worden met het daaraan verbonden lidmaatschap van een dergelijke vereniging. Let wel het lidmaatschap is dwingend. Men kan dus in een dergelijke situatie niet kopen zonder lid te zijn van een vereniging van eigenaren.

Maar stel je koopt en je wordt dus lid van de vereniging. Je zou eigenlijk vantevoren de cijfers van een vereniging van eigenaren moeten zien voor je daadwerkelijk koopt. Als je lid wordt van een rijke vereniging koop je je als het ware in, in een zak gratis geld. Omgekeerd bij het lidmaatschap van een arme vereniging ben je mogelijk toekomstige schulden aan het kopen. Dat geldt temeer als er ook nog sprake is van achterstallig onderhoud voor de gemeenschappelijke ruimtes en terreinen.

Dus koper let op. En daarbij dan nog een observatie; ik ben nauwelijks verenigingen van eigenaren tegengekomen waar alles koek en ei is in Curacao. Het is vaak hommeles!

November 07, 2025

BESTEUERUNG VON AUSLÄNDISCHE VERMIETUNGSEINKÜNFTE

Daniela Stephan

Fachberaterin für die Umstrukturierung von Unternehmen (IFU / ISM gGmbH)

 

Beckmann & Stephan

Steuerberater Sozietät

Clayallee 167

14195 Berlin

 

Tel: 030-773 7342

Fax: 030-773 8345

d.stephan@beckmann-stephan.de

 

Unbeschränkt steuerpflichtig in Deutschland ist, wer in Deutschland einen Wohnsitz oder gewöhnlichen Aufenthalt hat. Damit unterliegen grundsätzlich alle weltweiten Einkünfte, also auch Vermietungseinkünfte aus einem Nicht-EU-Staat (z.B. Curacao), der deutschen Einkommensteuer.

 

Besteht mit dem betreffenden Nicht-EU-Staat kein Doppelbesteuerungsabkommen (DBA), werden die ausländischen Vermietungseinkünfte in Deutschland voll besteuert.

 

Verluste aus der Vermietung von Immobilien im Ausland dürfen nach § 2a Abs. 1 Satz 1 Nr. 6 Buchst. a EStG nur mit positiven Einkünften aus Vermietung und Verpachtung aus demselben Staat verrechnet werden.

 

Zusammengefasst: Ohne DBA werden Vermietungseinkünfte aus einem Nicht-EU-Staat bei unbeschränkter Steuerpflicht in Deutschland voll besteuert, Verluste sind nur mit Einkünften aus demselben Staat verrechenbar, und eine Steueranrechnung findet nicht statt.








 

Bei unbeschränkter Steuerpflicht und Vermietungseinkünften aus einem Nicht-EU-Staat ohne Doppelbesteuerungsabkommen (DBA) sieht das deutsche Steuerrecht zwei Möglichkeiten vor (§ 34c EStG):

Anrechnungsmethode

Die im Ausland gezahlte Steuer kann auf die deutsche Einkommensteuer angerechnet werden, soweit sie einer der deutschen Einkommensteuer entsprechenden Steuer entspricht.

Die Anrechnung ist auf den sogenannten Anrechnungshöchstbetrag begrenzt. Dieser entspricht dem Anteil der deutschen Steuer, der auf die ausländischen Einkünfte entfällt.

Übersteigt die ausländische Steuer diesen Höchstbetrag, kann der übersteigende Teil nicht angerechnet werden.

Abzugsmethode (auf Antrag)

Alternativ kann die ausländische Steuer auf Antrag bei der Ermittlung der Einkünfte als Werbungskosten oder Betriebsausgaben abgezogen werden.

Dadurch vermindert sich das zu versteuernde Einkommen, was zu einer geringeren Steuerlast führen kann.

Das Wahlrecht zwischen Anrechnung und Abzug besteht, wenn kein DBA vorliegt oder das DBA die Anrechnung vorsieht.

Die Anrechnung oder der Abzug erfolgt im Rahmen der Einkommensteuerveranlagung, die entsprechenden Angaben sind in der Anlage „AUS“ zu machen.

Voraussetzung für beide Methoden ist, dass es sich bei der ausländischen Steuer um eine der deutschen Einkommensteuer entsprechende Steuer handelt.

 

Zusammengefasst: Ohne DBA können ausländische Steuern entweder bis zum Anrechnungshöchstbetrag auf die deutsche Steuer angerechnet oder in voller Höhe als Werbungskosten/Betriebsausgaben abgezogen werden.

 

Bei Veräußerung der Immobilie:

 

Gewinne aus dem Verkauf einer ausländischen Immobilie unterliegen bei unbeschränkter Steuerpflicht in Deutschland grundsätzlich der deutschen Einkommensteuer, sofern die Voraussetzungen des § 23 EStG (private Veräußerungsgeschäfte) erfüllt sind. Das gilt insbesondere, wenn zwischen Anschaffung und Verkauf nicht mehr als zehn Jahre liegen oder die Immobilie nicht ausschließlich zu eigenen Wohnzwecken genutzt wurde.

 

Liegt kein Doppelbesteuerungsabkommen (DBA) mit dem betreffenden Nicht-EU-Staat vor, werden Veräußerungsgewinne in Deutschland voll besteuert.

Eine im Ausland auf den Veräußerungsgewinn gezahlte Steuer kann nach § 34c EStG entweder bis zum Anrechnungshöchstbetrag auf die deutsche Steuer angerechnet oder alternativ als Werbungskosten/Betriebsausgaben abgezogen werden (Wahlrecht).

 

Die Anrechnung oder der Abzug erfolgt im Rahmen der Einkommensteuerveranlagung, die Angaben sind in der Anlage „AUS“ zu machen.

Voraussetzung ist, dass es sich bei der ausländischen Steuer um eine der deutschen Einkommensteuer entsprechende Steuer handelt.

 

Zusammengefasst:

Ohne DBA werden sowohl laufende Einkünfte als auch Veräußerungsgewinne aus einer ausländischen Immobilie in Deutschland besteuert. Ausländische Steuern können entweder angerechnet (bis zum Höchstbetrag) oder als Werbungskosten/Betriebsausgaben abgezogen werden.