November 29, 2015

Procederen in belastingzaken

Als het bezwaar tegen een opgelegde belastingaanslag wordt afgewezen is er nog maar 1 mogelijkheid om uw recht te halen; procederen voor de belastingrechter. Ik ben belastingadviseur sinds 1993 en sinds 1995 oefen ik dat vak uit op het prachtige eiland (in het prachtige land) Curacao. In 1996 heeft mijn toenmalige werkgever, Harry Canters, mij als belastingadviseur doen inschrijven bij de Raad van Beroep voor Belastingzaken.


Toch procedeerde ik pas voor de eerste keer in 2001. Een administrateur had zich tot mij gewend omdat hij een zaak had aangespannen maar vervolgens niet wist wat te doen. Toen de rechters mij zagen zeiden zij in koor: "U bent een ervaren belastingadviseur", hetgeen aan mijn  statuur bij de administrateur natuurlijk geen afbreuk deed. Ik heb weinig gezegd maar het was een eclatant succes. Inmiddels ben ik gelouterd ook in het procederen. Naar mijn idee zijn twee zaken van belang: (1) goede voorbereiding en (2) altijd lastig, enige mate van spitsvondigheid ter zitting. Gevoel voor humor werkt daarbij ook heb ik gemerkt.
Zorg derhalve dat uw gemachtige een goede nachtrust heeft gehad voor hij/zij ter strijde trekt.

De zaken die er een beetje toe doen worden sinds enige tijd gepubliceerd op rechtspraak.nl. Laatst werd ik gefeliciteerd door mijn collega's met een behaald succes. Bleek dat men verzuimd had mijn naam weg te halen:

http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:ORBBACM:2015:31&keyword=onroerende+voorheffing

No comments:

Post a Comment