November 23, 2016

Eindejaarstip (1) Transfer pricing

Af en toe kom ik een fiscalist tegen -een hele goede- met wie ik dan uiteraard van gedachten wissel over ons vakgebied. Wij bespraken bijvoorbeeld regelgeving die onlangs werd aangenomen omtrent transfer pricing. Deze fiscalist werkt bij een big four kantoor en hij zei me dat ik met mijn toch wat kleinere kantoor niets te maken zou krijgen met dit ingewikkelde onderwerp. Ik ga straks hierover advies uitbrengen aan een mkb-ondernemer die internationaal werkt en de volgende transfer pricing vragen komen er aan (uit Duitsland). Ben met een Duitse Steuerberater doende om op Curacao een internationale structuur te zetten waarin Curacao een soort hubfunctie gaat vervullen. Alle gesprekken en correspondentie voeren wij overigens in de Duitse taal.

Terug naar het onderwerp. Wat is transfer pricing. Het gaat er om dat gelieerde ondernemingen onderling zakelijk handelen. (Niet-gelieerde ondernemingen doen dat uiteraard altijd dus daar speelt dit onderwerp niet). Transfer pricing gaat er over dat prijsvorming voor producten op een zakelijke wijze tot stand komt. Dat hoeft niet enkel zo te zijn in internationale verhoudingen, ook in lokale verhoudigen dienen gelieerde ondernemingen daarop te letten. Het gaar er verder om dat u een goede vastlegging aanhoudt/opmaakt met betrekking tot de totstandkoming van de prijsvorming.

No comments:

Post a Comment