Ingezetenen van Curacao die aandelen houden in een Curacaose Beleggingsvennootschap doen er goed aan om dit artikel te lezen dat vandaag verscheen op nu.nl:
Wat wil het geval? Indien u dus aandeelhouder bent van een dergelijke vennootschap en ingezetene bent van Curacao dient u bij het doen van uw aangifte inkomstenbelasting een fictief rendement aan te geven. Tot 1 augustus 2025 werd dat fictief rendement op 4 procent gesteld, vanaf die datum bedraagt het echter 10 procent. Dat lijkt mij een stevig rendement dat in de praktijk veelal niet haalbaar zal blijken.
In Nederland kent men voor de inkomstenbelasting een boxen systeem met drie boxen. Ik ben al heel lang weg uit Nederland maar naar ik begrijp wordt in box 1 tegen progressief tarief het wonen en werken belast, in box 2 vindt aanmerkelijk belang heffing plaats en in box 3 wordt fictief geheven over opbrengsten van vermogen. Bij invoering van dit systeem begin deze eeuw vond iedereen die box 3 fantastisch omdat het fictief rendement in box relatief laag was en de economie goed draaide. In 2008/2009 draaide dat om vanwege een wereldwijde economische crisis. In latere jaren ging men protesteren tegen de hoogte van het fictieve rendement. Dat werd in beginsel gedaan op basis van het bepaalde in het eerste protocol bij artikel 1 van het EVRM (Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens) en die protesten blijken succesvol.
Mijn verwachting is daarom dat protesten tegen een 10 procent rendementsheffing in Curacao ook succesvol zullen zijn. Dus mocht u in een dergelijke situatie verkeren en u ontvangt aanslagen over 2025 en volgende jaren is mijn advies om altijd bezwaar aan te tekenen (of ons kantoor even bellen uiteraard zodat wij dit kunnen verzorgen) omdat nu blijkt dat alleen de bezwaarmakers mogelijke beschermd gaan worden.

No comments:
Post a Comment