July 18, 2015

Kantoorautomatisering

De afgelopen dagen veel tijd besteed aan de automatisering. Het begon er mee dat we niet meer konden scannen. De meneer van het bedrijf die onze scanner had geleverd kwam er niet goed uit. Ik dacht het wel zelf op te kunnen lossen. Eerst het IP adres van de scanner opgezocht. Dat doe je door vanuit je pc het logootje van de scanner aan te klikken en dan op "properties" -of in het Nederlands- "eigenschappen" te klikken. Met dat IP adres kom je dan in een programmaatje waarmee je de scanner kan aansturen. Met nog enige telefonische bijstand van de meneer van het bedrijf wist ik daar mijn weg in te vinden. Ik vermoedde dat de IP adressen van de desbetreffende pc's niet goed waren aangegeven. IP adres van mijn pc opgezocht en ingevuld. Kon ik toen scannen? Nee natuurlijk, zo eenvoudig is het niet. Toen stortte ik mij eerst maar eens op de pc van onze office manager. He, wat krijgen we nou? Die pc bleek hetzelfde IP adres te hebben. Dan is het logisch dat de scanner de pc's niet kan vinden maar hoe kan dat? Onderzoek op internet; wat blijkt? Wij hebben een vast IP adres gekregen van onze internet provider. Als je dan met "what is my IP address" gaat vissen naar dat adres is die dus telkens hetzelfde. Meer onderzoek op internet. Op simpele wijze kun je dan het echte IP adres opduikelen. Dat ingevuld en we konden weer scannen.

Toen het volgende probleem. Mijn laptop is oud en de dagen moe en mijn vertrouwen in dat apparaat daalt met de dag. Gelukkig hadden we nog een weinig gebruikte andere laptop over. Die mee naar huis genomen om aan mijn wensen aan te passen. Weer een probleem. Waar deze laptop op kantoor in het netwerk uiteraard gewoon het internet op kon bleek dat opeens niet mogelijk. Weer speuren op het internet (met de krakkemikkige laptop). Blijkt dat de driver wireless network adapter niet was geinstalleerd op deze laptop. Programmaatje van Dell gedownload om ontbrekende drivers te installeren. Dat programma zag echter niet dat de driver waar het mij om ging ontbrak. De overigens enorm irritante website van Dell bood verder ook niet veel hulp. Via een andere partij op het internet de driver toen maar gedownload en voila. En als u zich afvraagt hoe dat kan als je om te beginnen het internet al niet op kan? Wij hebben een mobiel apparaatje van Scarlet. Blijkt dat als je die via USB aansluit op je laptop je ook internet hebt.
Enfin, ik kom mijn tijd wel door. Iemand automatiseringsproblemen?


tiet

No comments:

Post a Comment